ارسال رایگان برای سفارش های بالای 1500000 تومان

ارسال رایگان برای سفارش های بالای 1500000 تومان

زرسام بلاگ زرسام

چرا در جواهر فروشی‌ از عدسی (Loupe) استفاده می‌کنند؟

چرا در جواهر فروشی‌ از عدسی استفاده می‌کنند؟ چرا از ذره بین‌های معمولی استفاده نمی‌کنند؟ اصلا چرا نیاز به استفاده از ذره بین دارند؟ با استفاده از ذره بین جواهر شناسی چه چیزهایی می‌بینند؟
article

کاربرد عدسی در جواهر فروشی

کاربرد عدسی در جواهر فروشی حتما تا به حال ذره بین‌های عجیب و غریب جواهر ساز‌ها را در جواهر فروشی‌ یا حتی فیلم‌ها دیده‌اید. در فیلم‌ها جواهرساز آن ذره بین را به چشم می‌زند و جواهر را به دقت بررسی می‌کنند. کمی به فکر فرو می‌رود، نگاه مشکوکی به اطراف می‌اندازد و نهایت نظر خود را در مورد قیمت جواهر اعلام می‌کند. جواهر سازها چه چیزهایی را با آن ذره بین‌ها می‌بینند که در حالت عادی نمی‌توان دید. محصولات زرسام همه دارای گارانتی زرسام هستند.

  • جادویی که پشت آن عدسی پنهان شده چیست؟
  • چرا در جواهر فروشی‌ از عدسی استفاده می‌کنند؟
  • چرا از ذره بین‌های معمولی استفاده نمی‌کنند؟
  • اصلا چرا نیاز به استفاده از ذره بین دارند؟
  • با استفاده از ذره بین جواهر شناسی چه چیزهایی می‌بینند؟

 

چرا در جواهر فروشی‌ از عدسی استفاده می‌کنند؟

اولین کاربرد این ذره بین‌ها، که در زبان فرنگی لوپ (Loupe) نامیده می‌شوند، مطابق انتظار بزرگ نمایی است. البته داستان این ذره بین‌ها به این سادگی‌ها هم نیست و نمی‌توان با هر عدسی موارد بالا را انجام داد. دو پدیده علمی باعث شده تا ساخت این ذره بین‌های جواهر شناسی سخت‌تر بشود. بزرگ نمایی کمک می‌کند تا موارد زیر بدقت بررسی بشوند:

  • طبیعی یا ساختگی بودن گوهر
  • نوع و کیفیت صیقل داد شد به گوهر
  • زاویه‌های اضلاع گوهر برای بررسی تقارن
  • نقایص موجود در گوهر مثل خراش‌، حباب‌ و یا شکستگی‌

 

دو پدیده دردسر ساز

همانطور که گفتیم دو پدیده علمی باعث شده است تا ساخت ذره بین جواهر شناسی دردسر ساز باشد و آن‌ها را از نوع عدسی به سه دسته تقسیم کنند. پدیده اول انحراف کروی است. یعنی در زیر ذره بین ممکن است بخاطر شکل عدسی، اجسام تا حدی کروی دیده ‌شوند. پدیده دوم کج نمایی رنگی است. یعنی در زیر ذره‌بین ممکن است رنگ‌ها بطور واضح دید نشوند. درست دیدن رنگ‌ها در جواهر سازی اهمیت بالایی دارد. یکی از دلایلی که از رنگ سیاه برای حاشیه دور عدسی‌ها استفاده می‌شود همین موضوع است، اینکار از تداخل رنگی جلوگیری می‌کند. طبق این پدیده‌ها 3 نوع ذره‌بین جواهر شناسی بوجود آمد.

نوع اول تنها یک عدسی دارد و فقط برای بزرگ نمایی استفاده می‌شود. اما انحراف کروی و کج نمایی رنگی را دارد. نوع دوم دو عدسی دارد و علاوه بر انجام بزرگ نمایی به کمک عدسی دوم انحراف کروی از بین رفته است. اما نوع سوم که از سه عدسی تشکیل شده است نه انحراف کروی دارد و نه کج نمایی رنگی. حالا سؤالی که پیش می‌آید این است که ذره بین جواهر سناسی تا چه اندازه بزرگ نمایی انجام می‌دهد. برای مشاهده و خرید گردنبند زنانه زرسام کلیک کنید کاربرد عدسی در جواهر فروشی.

بزرگ نمایی تا چه اندازه؟

این ذره بین‌ها با ضریب‌های مختلف بزرگنمایی ایجاد می‌کنند. اما ضریب یعنی چه؟ به عنوان مثال ضریب استاندارد این ذره بین‌ها عدد 10 است. به این معنی که اگر یک جسم به اندازه یک میلیمتر را با ذره بین ضریب 10 تماشا کنید، آن را به اندازه یک سانتی متر خواهید دید. با زبان ساده هر چیزی را ده برابر بزرگتر نشان خواهد داد. البته ضرایب بزرگنمایی مختلفی برای این ذره بین‌ها وجود دارد. مثلا ضریب 20 یا 30 و حتی بزرگتر از آن. مسلما ذره بین‌هایی با بزرگ نمایی بیشتر گران‌تر هستند ولی چند ویژگی غیر منتظره دارند.

اول اینکه مقدار ضریب بزرگنمایی ذره بین با اندازه آن رابطه عکس دارد. یعنی هر چقدر ذره بین ضریب بزرگ نمایی بیشتری داشته باشد اندازه آن کوچکتر خواهد بود. و اگر دفعه بعد جواهر فروش با ذره بین کوچکتر جواهراتتان را نگاه کرد بدانیدکه نیاز به دقت بالایی داشته است. دوم اینکه ذره بین‌ها با بزرگ نمایی بیشتر محدوده دید کمتری را ارائه خواهند داد. بطور تقریبی میدان دید یک ذره بین ضریب 20، نصف میان دید ذره بین ضریب 10 است. به همین خاطر استفاده از ضرایب بالا زحمت زیادی دارد. خرید زیورآلات زنانه.

لازم نیست استفاده از آن را یاد بگیرید

آن‌هایی که جواهرساز نیستند نیازی به یادگیری استفاده از این ابزار ندارد و تنها دانستن اینکه چرا در جواهر فروشی‌ از عدسی می‌کنند کافی است. اما چند نکته وجود دارد که شاید برای غیر جواهر سازها هم جالب باشد. ذره بین جواهر شناسی را مانند ذره بین‌ معمولی در فاصله دور از چشم نگه نمی‌دارند. بلکه باید یک بند انگشت از چشم فاصله داشته باشد. همینطور جسم مورد نظر هم با فاصله یک بند انگشت از ذره بین باید فاصله داشته باشد. جالب است که هر چقدر ضریب بزرگ نمایی بیشتر بشود، باید جسم به ذره بین نزدیکتر بشود. نکته جالب دیگر این است که بر خلاف انتظار موقع استفاده از ذره بین‌ جواهرشناسی نباید یکی از چشم‌ها را بست. با تجربه‌ها می‌گویند بستن یک چشم در هنگام استفاده از آن بعد از مدتی باعث سر درد می‌شود.

چرا خارجی‌ها به ذره‌بین جواهرشناسی، لوپ (Loupe) می‌گویند؟

در اول مقاله خواندید که نام انگلیسی ذره بین جواهرشناسی، لوپ (Loupe) است. همه می‌دانیم که ذره بین در انگلیسی Magnifie است و جواهر هم Jewelry. کاملا واضح است که Loupe هیچ ربطی به این دو کلمه ندارد. پس از کجا آمد است؟ ظاهرا ریشه این کلمه را باید در ادبیات کهن فرانسه جستجو کرد. این کلمه در زبان کهن فرانسوی به معنی «عدسی از جنس گوهر کبود» است. البته در زبان‌های دیگر هم این کلمه معنی دارد. مثلا در زبان‌کهن آلمانی به معنی «آویزان» است. جای تعجب هم ندارد. چون احتمالا این وسیله در زمان‌ قدیم از گردن جواهرسازها آویزان بود و بخاطر همین است که آن را این چنین می‌نامند کاربرد عدسی در جواهر فروشی.

تاریخچه ذره بین جواهر شناسی

ذره بین‌ داستانی قدیمی دارد و یکی از اولین ابزار‌های مربوط به چشم است که کاربرد علمی پیدا کرد. شاید اولین بزرگنمایی توسط مصریان باستان انجام شده، هنگامی که از نوعی سنگ‌ شفاف برای دیدن اشیاء کوچک استفاده کردند. کاربرد این سنگ بعدها رومی‌ها به ارث بردند. اگر کمی در زمان ب جلو بیاییم، می‌فهمیم که بسیاری معتقدند کسی که استفاده از ذره بین‌ را رواج داد یک مرد انگلیسی به نام راجِر بِیکِن بود. در قرن سیزدهم میلادی او فیلسوفی شناخت شد بود و در دانشگاه آکسفور تدریس می‌کرد. بِیکِن شروع به مطالعه علومی کرد که از مسلمانان گرد آوری شده بود. در طی این فرایند به نوشته‌های ابن هیثم برخورد که در رساله خود برای اولین بار کاربرد علمی برای عدسی‌ها پیدا کرده بود و طبق آن مطالعات این وسیله را رواج داد. همین موضوع بعدها باعث اختراع تلکسکوپ و بعد از آن باعث اختراع میکروسکوپ شد.

کاربرد عدسی در جواهر فروشی

شرکت Leica Microsystems

دو وسیله بسیار با اهمیت که یکی بلند پروازی انسان را تقویت کرد و دیگری جان انسان‌ها را نجات داد. جالب است بدانید این فیلسوف را بعدها به دلیل «تعلیم چیزهای جدید» دستگیر کردند و در همان زندان درگذشت. اما آنچه که این روز‌ها به عنوان ذره بین جواهر شناسی شناخته شده در قرن هجدهم میلادی توسط شرکت Leica Microsystems بوجود آمد. احتمالا نام این شرکت آلمانی برایتان آشناست، چون هنوز هم فعالیت می‌کنند و یک نمونه از فعالتشان تولید دوربین‌ است. در قرت هجدهم این ذره‌بین‌ها بزرگ و سنگین بودند. به همین خاطر استفاده از آن‌ها محدود و سخت بود.  بعدها نوآوری وارد این حوزه شد و حالا شرکت‌هایی مثل Zeiss، Designs for Vision، Surgitel and Sheervision بهترین‌های این حوزه را تولید می‌کنند. همچنین برای خرید انگشتر زنانه کلیک کنید.

شاید دوست داشته باشید بخوانید:
خواص نقره برای بدن
قیمت مروارید و نحوه ارزیابی آن: اثر هنری یک موجود دریایی

ثبت دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *